Baťův kanál se rozšířil o další přístav, zlepší bezpečnost i komfort plavby

Přístav Kunovský les

Turistická perla jihovýchodní Moravy - Baťův kanál - má další přístav. Nové kotviště Kunovský les, které má zlepšit bezpečnost i komfort plavby, otevřelo Povodí Moravy ve Starém Městě na Uherskohradišťsku. Baťův kanál ale není pouze o samotné plavbě lodí. Nabízí i netradiční možnosti, jak poznat kraj kolem řeky Moravy.

Přístav Kunovský les | Foto: Dalibor Glück,  ČTK

Nový přístav Kunovský les budou využívat rekreační lodě plující po kanále, které případně před vjezdem do plavební komory bezpečně zakotví. To doposud nebylo možné. „Muselo se kroužit, protože nebylo kde zakotvit. A lidi vyskakovali na břehy. Teď už to vypadá, že to bude dobré a pěkné,“ řekl Českému rozhlasu majitel lodi, který místem pravidelně proplouvá.

Podle mluvčího Povodí Moravy Petra Chmelaře regulérní kotviště v tomto místě chybělo. „Nové přístaviště zajistí návštěvníkům Baťova kanálu vyšší komfort a především bezpečnost při čekání a vjezd do komory,“ popsal hlavní přínosy. Prostory čekacího stání a pro výjezd plavidel jsou vybaveny dubovými deskami, aby nedocházelo k poškození plavidel například v případě nedobrždění. „Součástí prací za 10 milionů korun je i nové plavební značení a osvětlení. Do přístaviště také vede nový chodník, který umožňuje bezbariérový přístup,“ doplnil Chmelař.

Baťův kanál ve Veselí nad Moravou | Foto: Palickap,  Wikimedia Commons,  CC BY-SA 4.0 DEED

Význam přístaviště ocenil místostarosta Starého Města Martin Zábranský. Podle něj má velký přínos z hlediska rozvoje cestovního ruchu. „Podél Baťova kanálu vede cyklostezka, kterou využívají nejen obyvatelé Starého Města, ale ve velké míře i turisté. Zájem o plavbu a o využití Baťova kanálu je obrovský,“ naznačil.

V současné době ročně Baťův kanál přiláká asi 90 tisíc návštěvníků. 53,8 kilometru dlouhá vodní cesta nabízí po celé trase od Otrokovic na Zlínsku až po slovenskou Skalici několik půjčoven lodí. Loni se jich po kanálu plavilo kolem tři a půl tisíce.

Partner z Litvy

Baťův kanál | Foto: Štěpánka Budková,  Radio Prague International

Rozvoji Baťova kanálu by mohl pomoct i první zahraniční partner. Představitelé společnosti Baťův kanál se chystají podepsat memorandum o spolupráci s litevskou Regionální rozvojovou agenturou Kaunas.

„Baťův kanál je symbolem, je to největší tuzemská vodní cesta každoročně přiláká tisíce turistů k rekreačním plavbám, podél jejích břehů vznikly desítky kilometrů cyklostezek. Toto je další cesta, jak tento symbol podpořit,” řekl náměstek hejtmana Jihomoravského kraje Jan Zámečník.

Vojtěch Bártek | Foto: ČT24

Spolupráci s Litevci vítá také ředitel obecně prospěšné společnosti Baťův kanál Vojtěch Bártek. „Mají obrovské zkušenosti s čerpáním evropských prostředků na rozvoj cestovního ruchu a v této oblasti bychom si s nimi chtěli vzájemně vyměňovat zkušenosti. Budeme rádi, pokud se podaří i nějaký společný projekt,” uvedl. „Jedná se o vodní tok, který může v mnohém konkurovat evropským kanálům a byla by obrovská škoda, kdyby zůstal opomíjen,“ dodal.

Když letos před létem otevírali ve Veselí nad Moravou zmodernizovaný přístav s kapacitou přes 30 lodí, premiér Andrej Babiš (ANO) připomněl, že jsou na Baťově kanále v plánu investice téměř za dvě miliardy. Tato částka má pomoct zajistit nejen prodloužení vodní cesty, ale také vybudovat na ní více přístavů a především přilákat více návštěvníků. „Očekáváme pak nárůst do roku 2035 na 210 tisíc návštěvníků ročně,“ naznačil ředitel Ředitelství vodních cest Lubomír Fojtů.

Baťák

Jan Antonín Baťa | Foto: Česká televize

Baťův plavební kanál byl původně určený k dopravě lignitu z Ratíškovic do otrokovické elektrárny. Nechal ho vystavět Jan Antonín Baťa v letech 1934 – 1938. Úsek dlouhý přibližně 53 kilometrů vede z větší poloviny korytem řeky Moravy a zbytek umělým průplavem. Už po vybudování začali lidé vodnímu dílu říkat Baťův kanál nebo Baťák.

Ke konci druhé světové války utrpěl kanál velké škody, po válce započala rekonstrukce, ale některé objekty se neobnovily. V 60 letech minulého století se provoz na něm zastavil.

Nová historie unikátního vodního díla se začala psát po roce 1989, kdy se postupně na něm začaly objevovat osobní lodě. V současnosti se využívá pro rekreační plavbu, při které se návštěvníci mohou těšit z krásné přírody, obdivovat technické památky nebo si jen tak vychutnávat úchvatný pocit plavby po vodě.

klíčové slovo: