Na dovolenou letos vyrážejí dvě třetiny Čechů. Nejčastěji ji budou trávit u vody a relaxovat
V červnu a v srpnu se chystá na dovolenou 67 % Čechů. Nejčastěji zůstanou v Česku. Skoro třetina dovolenkářů plánuje své dny volna trávit převážně u vody, jen o něco menší část pak na chatě nebo na horách.
A co chtějí lidé o dovolené dělat, prozradila Eliška Morochovičová ze společnosti Nielsen Admosphere.
"Kromě relaxace, kterou celkem logicky na dovolené plánuje naprostá většina lidí - 81 procent - se o něco víc než polovina chystá poznávat nová místa a o něco víc než čtvrtina bude na letní dovolené sportovat."
Pokud jde o konkrétní místa pro trávení dovolené, tak necelou třetinu dovolenkářů letos najdeme převážně u vody. 28 % bude v době dovolené hlavně na chatě, 27 % na horách. Dovolenou u moře chystá 26 %. Hory plánují více muži než ženy. U moře je to naopak.
Pandemie má na plánování dovolené minimální vliv
Dopady pandemie mají na plánování dovolené Čechů vliv minimální. Skoro polovina dokonce dovolenou v období pandemie prožívala v rámci možností stejně, jako kdyby žádná pandemie nebyla, dodává Eliška Morochovičová.
"Polovina respondentů potom dokonce přiznala, že v rámci možností po celou dobu pandemie prožívali své dovolené, jako by žádná pandemie nebyla. Dovolenou v zahraničí ale v období pandemie omezilo 35 procent dotázaných."
Na výhradně tuzemskou dovolenou letos v létě vyrazí 36 % dotázaných. Nejčastěji jde o věkovou skupinu 35 až 44 let. Do zahraničí se tento rok chystá 14 % dotázaných a oba druhy dovolená má v plánu 17 %. Těch, kteří letos nevyrazí nikam, je v internetové populaci třetina - o něco častěji se jedná o ženy, také starší věkové skupiny (45+) a obyvatele vesnic.
Agentura CzechTourism se zaměřuje na movité návštěvníky
A jak je to se zahraničními turisty v Česku. Příjmy z mezinárodního cestovního ruchu v prvním čtvrtletí letošního roku podle státní agentury CzechTourism meziročně vzrostly o deset miliard na více než 21 miliard korun. Úrovně před pandemií koronaviru ale stále nedosáhly.
Turista z ciziny letos v tuzemsku od ledna do března utratil průměrně za den 1691 korun. Nejvíce turistů dorazilo tradičně z Německa, druhou nejpočetnější skupinou byli Slováci a třetí příčku na pomyslném žebříčku obsadili návštěvníci z Polska.
Rusko-ukrajinský konflikt způsobil výpadek ruské klientely, jež v tuzemsku nechávala vysokou útratu, stejně jako hosté z Asie, kteří především v důsledku pandemie stále scházejí.
Agentura CzechTourism se proto v nové kampani rozhodla zaměřit na jiné movité návštěvníky, a to hlavně z Německa, Spojených států amerických či Británie. Celkem je kampaň spuštěna ve 14 zemích, začala v květnu a bude pokračovat do července.