Světová moře brázdí replika lodě, která patřila českému pirátovi Augustinu Heřmanovi
Česko nemá vzhledem ke svému umístění ve střední Evropě takřka žádnou námořní historii. To však nebránilo týmu českých námořníků postavit repliku historické lodě.
Loď kdysi patřila jednomu českému pirátovi. Její replika plavbu zahájila v roce 2010 a v současné době křižuje vody Středozemního moře. Dobrodružství na palubě čeká jak na námořníky, tak i na turisty.
La Grace je replikou dvojstěžníku ze 17. století, který patřil pirátu původem z Čech, Augustinu Heřmanovi. Jak říká jedna z turistek, Agatha Renotière, člověk by měl být i patřičně oblečený.
„Aby člověk vypadal jako pirát, musí si obléknou velkou košili a přes ni korzet. K tomu ještě kabát a kalhoty nebo sukni se spodničkami. Pak vypadá jako piráti ve filmech. Je třeba, aby barvy byly „přirozené“ a podobaly se těm, jaké lidé nosili v 17. století. Nesmí chybět velký opasek. Někdo nosí i úžasně vypadající boty, já ale chodím naboso. Někteří lidé mají i pistole a meče. Na lodi nechybí ani děla.“
Augustin Heřman si ve volném čase přivydělával jako pirát
Dvojstěžník má vztah i k českým zemím. Augustin Heřman (1605 - 1686) se narodil v Čechách, je však známý svými plavbami po vodách Atlantiku. Svou vlast opustil po Bitvě na Bílé hoře. Odešel do Holandska, kde se živil jako obchodník. Ve svém volném čase si však na živobytí vydělával jako pirát. Známý byl také díky kartografickému zpracování dnešní oblasti New Yorku.
S nápadem na rekonstrukci lodi La Grace přišel její kapitán Josef Dvorský. Co ho vedlo k zájmu o Augustina Heřmana a jeho loď?
„Hledali jsme nějakou významnou osobnost české námořní historie, což nebylo vzhledem k našemu geografickému umístění zrovna jednoduché. Zajímala nás éra pirátství a náhodou jsme narazili na Augustina Heřmana, který se svou rodinou emigroval do Holandska. Koupil La Grace, která se nakonec stala pirátskou lodí: kromě legálního obchodu s indigem a tabákem mezi Karibikem, Amerikou a Evropou se loď se souhlasem guvernéra vydávala i na mnohočetné pirátské výpravy.“
Plavbu si můžete užít jako člen posádky i jako turista
Loď, která na moře poprvé vyplula v prosinci roku 2010, si z vnějšku zachovává dobový vzhled. Interiér je naopak moderně vybavený a pojme téměř čtyřicet členů posádky. Ta se skládá z ostřílených námořníků, stálých členů posádky, kadetů, kteří se trénují v navigaci a věnují se každodenním úkonům, a také z turistů, kteří si užívají neobyčejnou plavbu. Každý den na palubě takové lodi je velmi intenzivní, říká Agatha Renotière:
„Na palubě vás rozdělí do čtyř skupin. Každá z nich má na starosti různé každodenní úkony. Jedna skupina je v kuchyni, druhá u kormidla, třetí pomáhá s lany a plachtami a čtvrtá má volno. Rozdělení se v průběhu dne a týdne mění. Když se loď vydává na turistickou plavbu, například během prázdnin, tak vyplouvá podle počasí a když proplouvá kolem nějakého zajímavého místa, zastaví se tam. Cestování autem nebo pěšky je s plavením se na lodi nesrovnatelné, neboť díky moři má člověk přístup k místům, na která by se jinak nedostal.“ Na palubě La Grace se vydává už na svoji osmou plavbu.
Takový výlet má ale svou cenu. Pokud si přejete být součástí posádky, a tudíž i pomáhat při plavbě a údržbě lodi, jeden týden vás vyjde na přibližně 10 tisíc Kč. Jestli se chcete cítit jako v hotelu, musíte zaplatit trojnásobek.
Od roku 2010 si La Grace přibrala k turistickým plavbám i další aktivity. Působí také jako tréninková loď, účastní se různých akcí a především uskutečnila i transatlantickou plavbu do Karibiku. Česká posádka se tak vydala na další výpravu plnou dobrodružství.
Češi také rádi s trochou melancholie připomínají, že námořnický pozdrav „ahoj“ je známý mezi námořníky po celém světě.