Vysvědčení bez známek. Školy mohou na pololetí využívat nové vzory hodnocení žáků
Žáky základních škol a středoškoláky čeká na konci ledna pololetní vysvědčení. Školy k němu mohou využít nové vzory, které mají od nového školního roku k dispozici. Jde o takzvané kriteriální hodnocení, tedy hodnocení dovedností nebo znalostí žáka na základě předem definovaných kritérií.
V současné době mohou školy hodnotit žáky známkami, slovním hodnocením či kombinací obojího. Školy, které od známek upustily, většinou využívaly formu klasického slovního hodnocení, tedy delších textů. Nově stanovená kritéria, která platí od září 2024, mají za cíl slovní hodnocení zpřehlednit.
Nový typ vysvědčení není pro školy povinný, ale je jednou z možností, kterou mohou využít. V praxi by to mělo vypadat tak, že u každého předmětu (včetně chování) nebude uvedena známka, ale několik kritérií. To, v jaké míře jich žák dosáhl, pak na vysvědčení vyznačí učitel do připravené tabulky. Pod ní je pak prostor i pro slovní hodnocení.
Žáci tedy už nebudou mít na vysvědčení jedničky nebo pětky, zároveň ale nový typ vysvědčení zachovává přehledné hodnocení. Děti podle odborníků mohou díky tomu sledovat svůj pokrok a mají jasnější představu, jak si vedou, než podle známky nebo i slovního hodnocení. Kriteriální hodnocení navíc nemá negativní dopad na psychiku dítěte, na rozdíl od známek.
Podle odborníků vychází tento nový typ vysvědčení vstříc i rodičům, kteří se bojí, že se v případě slovního hodnocení nebudou orientovat v tom, jak si dítě stojí - co zvládá a kde má naopak mezery.
„Jako rodič tedy víte, že tuto dovednost vaše dítě ještě nezvládlo, částečně zvládlo, zvládlo, anebo úspěšně zvládlo. Tak vám to dává možná větší přehled o tom, než když tam bude napsáno, že má z matematiky za dva. Protože prostě za tou dvojkou nevidíte to, co to dítě ve skutečnosti umí nebo neumí,“ vysvětlila Českému rozhlasu předsedkyně sdružení Učitelská platforma Petra Mazancová.
Součástí vysvědčení mají být třeba grafy, které přesně ukážou, co žákům v daných předmětech nejde. Celkem má vysvědčení tři listy, tedy šest stran. Druhá strana se věnuje chování, a to jak ve vztahu k sobě, tak k druhým. Následují jednotlivé předměty a poslední strana je určená pro sebehodnocení žáka.
Nový typ vysvědčení teď můžou školy využívat jako alternativu klasických. Od září 2027 už by se ale v prvních dvou ročnících základních škol mohlo hodnotit jen slovně.