QSL karty roku 2013 nabízí příběhy slavných letadel

Tatra T101

Radio Praha připravilo na rok 2013 opět novou sadu QSL karet. QSL není zkratka, ale rozhlasoví posluchači tato písmena používají jako kód, který znamená 'potvrzuji příjem'. A pokud příjem potvrdí, získají QSL karty. Letos to byli čeští malíři, příští rok na vás čekají letadla.

Letoun JK systém Blériot,  na němž Jan Kašpar uskutečnil první dálkový let z Pardubic do Prahy,  foto: Národní technické muzeum
V době krátkovlnného vysílání Radio Praha posílalo své QSL lístky každému, kdo zaslal potvrzení o příjmu. QSL kartami nyní potvrzujeme i poslech na internetu. A protože letos jsou tématem letadla, je tím nejpovolanějším člověkem kurátor leteckých sbírek Národního technického muzea v Praze Michal Plavec. Zaměříme se na nejstarší letadla. Na jedné z QSL karet je letadlo inženýra Jana Kašpara - první letoun české konstrukce.

"Mnoho lidí si myslí, že letoun prvního českého letce, inženýra Jana Kašpara, je ve skutečnosti francouzský letoun typu Blériot 11. Ve skutečnosti tomu tak není, je to letoun vlastní Kašparovy konstrukce a byl postaven v Pardubicích. Je možná určitým paradoxem, že kdyby chtěl Jan Kašpar absolvovat svůj slavný dálkový přelet z Pardubic do Velké Chuchle v květnu 1911 na původním francouzském letounu Blériot, tak by nedoletěl vůbec do Prahy."

Fotografie, která je na QSL kartě je opravdu unikátní.

Bohemia B5,  foto: Národní technické muzeum
"Ta není z našich sbírek, ale shodou okolností ji vyfotil v Čáslavi lékař, doktor Koblížek. Nyní je originál té fotografie v držení inženýra Pavla Kučery, který je shodou okolností také leteckým konstruktérem i leteckým historikem a pracuje v továrně Aero. Na fotografii vidíte, jak muži vzadu drží letoun, tak to je při motorové zkoušce. Většinou se ten letoun na jedné straně louky odlepil od země, přeletěl ve výšce pět až deset metrů nad diváky a na tom druhém konci louky zase přistál."

Další z QSL karet ukazuje první skutečně čs. letoun. Nebyl vojenský, ale civilní. Hlavním strůjcem úspěchu byl již předválečný nadšený aviatik a letec Rudolf Polanecký, který bohužel tragicky zahynul v roce 1922. Ale mezitím stačil v roce 1919 zalétat první československý dvoumístný dvouplošník, který nazval Bohemia B5. Lidé se dokonce mohli na lety za peníze přihlásit. Na QSL kartách nezapomínáme ani na vojenské letouny jako byl Letov Š16.

"Byl to dvouplošník dvoumístný, používal se jako lehký bombardovací a zároveň i jako průzkumný letoun celokovový. Většina letounů byla tehdy potažená plátnem, měla dřevěné příčky. Letoun měl i velký exportní úspěch. Tyto letouny jsme vyvezli například do Turecka, kde udělali turečtí piloti slavný let kolem Turecka. Estonští piloti s ním také oblétli Evropu."

Velkých výsledků na něm dosáhli i dva čs. letci.

Tatra T101,  foto: Národní technické muzeum
"Například podplukovník Skála s mechanikem Taufrem s tímto letadlem dolétli až do Japonska. To je přesně ten letoun, který je na fotografii, protože si můžeme všimnout, že na té svislé ocasní ploše, jak je česká trikolora, tak tam jsou zaznamenána všechna města, která navštívili během toho slavného letu."

Jak dodal kurátor leteckých sbírek Michal Plavec, trošku zapomenut zůstal let v roce 1938, kdy se už schylovalo k válce. V době první mobilizace pilot Jan Ambruž a Vojtěch Matěna uskutečnili jeden z nejvelkolepějších letů v meziválečném období. Továrna Tatra postavila nový letoun Tatra T101, pouze v jednom prototypu. Oba letci s ním doletěli až do súdánského Chartúmu. A tak bychom mohli pokračovat, co karta QSL, to zajímavý příběh letadla. Pokud je chcete znát všechny, stačí poslouchat Radio Praha a napsat si o ně.