200 kilogramový lustr Ludwig a 160 let příběhů skla značky Moser
Před 160 lety založil Ludwig Moser v Karlových Varech ryteckou dílnu a obchod se sklem. Jeho firma se velmi záhy stala známou po celém světě, dodnes vyráběný soubor Splendid zdobil a stále zdobí třeba stoly na panovnických dvorech. Dnes se, a nejen on, představuje v pražském Obecním domě na výstavě Příběh křišťálu Moser.
"Chtěli jsme vytvořit symbol výročí. Máme tady výstavu, výroční kolekci, ale chtěli jsme vytvořit také něco, co od nás nikdo nečeká, co jsme nikdy nedělali, co by se stalo symbolem i pohledem do budoucna, a to lustr je. Vytvořili jsme proto tento lustr Ludwig, který nese tradiční prvky, dané historií řemesla, tak i trochu současný design, současný pohled. Využili jsme krásnou medovou barvu "topaz", kterou tavíme a která patří mezi naše základní barvy skloviny. Zajímavostí je, že konstrukce je z 24 karátového zlata, to jinde na lustru na světě neuvidíte. Lustr je celý ručně dělaný, ručně leštěný i broušený. Tady na tom lustru pracovalo 40 lidí a jenom ty ověsy, je jich 133, jsme brousili 4 měsíce. Celý vývoj lustru trval rok a půl. Váží to necelých 200 kilo."
Výstava je rozdělená do 14 dílů. Každý z nich zachycuje jedno období z dějin Moseru.
"Každá kategorie pojímá určité umělecké období, které bylo pro sklárnu důležité a zásadní, které přineslo nejen Moseru, ale vůbec sklářství něco nového. Proto jsme každé to období pojmenovali nějak stylově, věnovali jsme se historismu, secesi...až po současnost. Z každého období jsme vytipovali zástupce."
Dá se shrnout, co je dnes trendem?
"Dneska je to s trendy náročné. Dneska máte design velmi rozmanitý. Co je ale asi pro současnost charakteristické, je návrat ke kořenům. Návrat k tradici, inspirace z nejlepších let. Nemluvím jen o Moseru, ale o firmách obecně. Občas se stává, že se design dostává do úzkých, absurdních věcí. To jsou věci, které už nemůžete posunout dál. Občas je dobré i zastavit, zbrzdit a podívat se za sebe a najít si další nové vize. Možná mě ale doplní i Petr Nový, který jako kurátor trendy také sleduje."A teď se tady chechtá.
"Já se nesměju ani otázce, ani Lukášovi, ani vám, ale tomu, že je to samozřejmě běžná otázka, na kterou ale málokdo zná odpověď. Z kurátorského hlediska je dnešní situace asi nejpodobnější stavu po roce 1900, kdy nastal velký triumf secese, ten trvá asi 4 roky. Potom se najednou v uměleckém řemesle jako reakce na přesycenost vrací biedermeier, empír, klasicismus, třeba soubor Splendid je z roku 1911, " popisuje kurátor výstavy Petr Nový z jabloneckého Muzea skla a bižuterie.
Většina produkce míří do zahraničí
Podle současného ředitele společnosti Moser Františka Schneidera, jde většina produkce do zahraničí. "A to dvěma hlavními kanály. Velké množství produktů prodáme v Česku, ale nakupují jej turisté. Mezi tradiční trhy patří Velká Británie, Spojené státy, něco málo vyvážíme do Evropy a další velké trhy se otevírají na Blízkém Východě a vůbec v Asii."Máte sám doma něco od Mosera nebo jste kovářova kobyla?
"Já jsem ve společnosti velmi čerstvě, mám jen jednu skleničku. Ale od té doby, co se naše rodina přiblížila k Moseru, tak si jej zamilovala."
Výstava je v Obecním domě otevřená do 22. března. Poté se nejspíše přesune do zahraničí. V jednání je Itálie, Spojené státy nebo Tchai-wan.