Paroplavba v Čechách slaví 200 let! Pohled na památky z Vltavy je jedinečný

Parník Vltava, foto: Ondřej Tomšů

Před 200 lety, 1. června 1817, se na břehu Vltavy sešlo početné obecenstvo. Český mechanik a konstruktér Josef Božek tu předváděl první parní loď v Čechách.

Parník Vltava,  foto: Ondřej Tomšů
"Bylo to ve Stromovce. Kromě svého malého parníčku tam představil svůj parní vůz. Chtěl se na svůj projekt pokusit vybrat peníze. Nicméně dopadlo to ne úplně úspěšně. Strhla se větší bouře. Navíc někdo ukradl pokladničku s vybranými penězi. Zkrátka se první pokus nesetkal se zdarem," uvedl Jan Hamza, předseda představenstva Pražské paroplavební společnosti, která si připomíná 200. výročí paroplavby v Čechách.

Rozezlený a zadlužený Božek svůj parní stroj rozbil a na pokusy s párou do konce života zanevřel.

Na lodi plul i dánský spisovatel Hans Christian Andersen

Jan Hamza,  foto: Ondřej Tomšů
Evropa byla asi 10 let za Amerikou. Tady už na přelomu 18. a 19. století zahájil Robert Fulton první fungující paroplavební linku na řece Hudson. My se s Janem Hamzou vrátíme na Vltavu. Jak uvedl, Pražská paroplavba měla předchůdce.

"Ještě před naší paroplavební společností zahájil činnost jiný paroplavební podnik na Labi. Založil ho konstruktér lodí John Andrews. Jejich parník Bohemia postavil v Karlíně anglický lodní inženýr Ruston v roce 1841. Jedné z prvních plaveb se zúčastnil dánský spisovatel Hans Christian Andersen. Z Obříství putoval až do Drážďan. Parník byl unikátní v tom, že byl celodřevěný a měl ponor jen 40 centimetrů. Díky tomuto ponoru se dostal až do Drážďan."

V roce 1921 přepravila Pražská paroplavební společnost 2,1 miliónu zákazníků

Foto: Ondřej Tomšů
Iniciátorem založení Pražské paroplavební společnosti byl primátor František Dittrich.

"Roku 1864 svolal měšťany a založili akciovou společnost. Souhlas na koncesi musel mít až z Vídně, a podepsal ji tehdejší císař. Firma sehnala peníze na stavbu prvního parníku Praha, a tím začala éra dnešní Pražské paroplavební společnosti. Největší rozmach firma zažila v roce 1921, kdy přepravila 2,1 miliónu zákazníků za plavební sezónu."

Dřív se na Vltavě bruslilo, díky vodním dílům už nezamrzá

Foto: Ondřej Tomšů
V dobách před výstavbou Vltavské kaskády řeka zamrzala. Dnes parníky plují i v zimě, dodal Jan Hamza, předseda představenstva Pražské paroplavební společnosti:

"Díky zdymadlům a kanalizaci vltavské vodní cesty můžeme na Vltavě plout 102 kilometrů. To je od soutoku Labe a Vltavy na Mělníku až po přehradní hráz v Třebenicích, což je Slapská přehrada."

Z lodi návštěvníci uvidí celé historické centrum Prahy a poslechnou si audiokomentáře k památkám a vodním dílům v osmi jazycích.

"Proplují kolem Národního divadla, pod Pražským hradem, pod Karlovým mostem. Malé lodě zajíždí i do Čertovky, do těch pražských Benátek. Když proplujete centrem, tak vidíte nejkrásnější památky, co Praha nabízí."

V posledních dvou letech zaznamenává Pražská paroplavební společnost vzestup. Za sezónu sveze kolem 400 tisíc lidí. V roce 2014 pořídila dvě nová plavidla, prosklené moderní lodě s nejvyšší technologií. Zároveň Vltavu brázdí i historický parník Vltava z roku 1940, který jezdí stále na páru.