Pomazánkové máslo se má přejmenovat

Tradiční český výrobek pomazánkové máslo končí. Má před sebou poslední rok a pak se přejmenuje. Změnu názvu nařídila podle serveru Aktuálně.cz Evropská unie. Pravé máslo musí mít totiž podle norem více než čtyři pětiny mléčného tuku. Pomazánkové máslo má smůlu. Ke splnění limitu mu chybí 7 procent. U mikrofonu je teď Zdeňka Kuchyňová. Mimochodem, co jsi měla dnes k snídani?

Tak jestli narážíš na pomazánkové máslo, tak tě zklamu. Měla ses zeptat včera. Ale zjistila jsem, že se pomazánkové máslo u nás vyrábí už třicet let. Na jeho vývoji pracovali odborníci z Vysoké školy chemicko-technologické a je známé na celém území bývalého Československa. Aby se snadno roztíralo, obsahuje nejčastěji 31 až 34 procent mléčného tuku a to je málo. Název máslo tak musí zmizet. Brusel měl obavy, že název může mást spotřebitele. Představitelé Českomoravského svazu mlékárenského však oponují, že to není pravda a spotřebitelé pomazánkové máslo dobře znají jako tradiční výrobek. Výrobci mají obavy, že kvůli změně názvu prodělají. Ohrožena je i kvalita, říká vedoucí marketingového oddělení Jan Teplý.

"Mohlo by to ovlivnit kvalitu výrobku, protože ten název byl jistá garance kvality. Pomazánkové máslo bylo standardizováno v legislativě České republiky a bylo jasné, co může obsahovat a co nesmí obsahovat, jako například rostlinné tuky, stabilizátory a podobně. Teď si myslím, že se začne používat větší podíl náhražek a klesne kvalita finálního výrobku."

Budou muset mlékárny investovat do reklamy v případě změny názvu?

"Lze předpokládat, že změna názvu bude mít na prodej vliv. Určitě se vyskytnou výrobky, které budou podobné. Ano, asi budeme muset investovat do nějaké formy marketingové komunikace."

Někteří výrobci mohou problém řešit přidáním tuku. Pak se ale změní chuť výrobku. V případě změny názvu to znamená změnit obaly a to jsou milionové položky, další půjdou do propagace. Podle výrobců je nespravedlivé, že Evropská unie dělá výjimky jen svým původním členům - jako třeba u francouzských sýrů.

"Samozřejmě, že jakožto výrobce pomazánkových másel, které byly tento rok ohodnoceny Cenou spotřebitele roku, nás takovéto zasahování do vnitřních tradic a zvyklostí České republiky mrzí. Je tu i vliv výrobců tuků, kteří pomazánkové máslo měli velmi neradi."

Ministerstvo zemědělství vyslalo do Bruselu úředníky na konzultace, aby se pokusili název zachránit. Pomazánkového másla se v Česku za rok vyrobí asi deset tisíc tun. Jeho spotřeba rok od roku stoupá i přesto, že se jako jeden z mála klasických českých výrobků téměř nevyváží. Jen nepatrné množství se exportuje na Slovensko. Tam už se 'nátierkové maslo' přestalo prodávat hned po vstupu do unie. Vyrábí se pod závem 'nátierka', což je česky pomazánka. A zákazníci si zvykli.

Podobně jako pomazánkové máslo dopadl i populární český rum, který se přejmenoval na Tuzemák. Nesplňoval totiž podmínku, že musí být vyroben výhradně z cukrové třtiny. Dokonce se objevily památeční láhve, které měly na plechovém obalu pohřební věnec s odkazem na Evropskou unii. Spotřebitelé však na rum nezanevřeli, objem výroby roste o desítky procent a to i přes to, že se boj za tradiční český český rum stal jakýmsi symbolem boje proti údajně přebujelé bruselské administrativě. Výrobci se svého času obávali také o osud české slivovice, utopenců či olomouckých tvarůžků. Všechny pochutiny vstup do Evropské unie přežily. Výrobci jen musejí daleko přísněji hlídat technologii a hygienické podmínky výroby.