Z dolní části Václavského náměstí je pěší zóna
Centrum Václavského náměstí v Praze se radikálně promění. A první kroky už jsou vidět. Z dolní části náměstí zmizela auta a stalo se pěší zónou. Tou by se postupně mělo stát celé náměstí. Proto už nyní každou první neděli v měsíci bude bez aut. Zklidnění uvítali Pražané i turisté. Naopak někteří místní podnikatelé a hoteliéři mají ze změny obavy.
Od pondělí se navíc rozhodnutím Prahy 1 dopravě zcela uzavřela spodní polovina náměstí, která se natrvalo změnila v pěší zónu. V dolní části zmizela i parkovací místa. Obyvatelům s parkovacími kartami radnice zajistí náhradní prostory. Na náměstí mohou vjet pouze zásobovací vozy nebo autobusy a taxikáři se speciálními povolenkami. Řidičům se částečně uzavře i Jindřišská ulice. Starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký tak chce omezit zbytečné průjezdy Václavským náměstím:
"Opravdu chceme do budoucna zajistit pouze to, aby na Václavské náměstí náměstí přijížděla pouze vozidla, která jsou tam pro zásobování, případně vozidla rezidentů."Praha 1 si od změny slibuje zklidnění a postupnou revitalizaci náměstí. Nové dopravní opatření v pondělních ranních hodinách komplikace nepůsobilo. Zásobovací vozy vjížděly na náměstí s povolenkou, taxikářům zůstal vjezd neomezený.
"Pro nás se nic nemění a naši řidiči mohou pro klienty do spodní části Václavského náměstí vjíždět kdykoliv po dobu 24 hodin,"
řekl jeden z taxikářů. Postupně však provoz houstl. Podle mluvčího policie Tomáše Hulana se uzavření podepsalo na dopravě v okolních komunikacích. Kolony trápí především magistrálu, kterou v minulosti řidiči objížděli právě přes Jindřišskou ulici a Václavské náměstí. Podle strážníků většina řidičů o změně věděla, mnozí však byli zmatení a nevěděli kudy kam. Hlídky budou na místě několik dalších dnů, protože ještě nejsou hotová všechna dopravní značení. Automobilům je zapovězeno i Malé náměstí mezi Karlovou ulicí a Staroměstským náměstím. Volné náměstí si pochvalují chodci:"Já si myslím, že je to určitě dobře, centrum by mělo být přístupno pro pěší chůzi a nemělo by na každém rohu stát auto. Je to rozhodně správně."
Někteří místní podnikatelé a hoteliéři mají ze změny obavy. Sdružení Nového Města pražského, které sdružuje lidi a podnikatele žijící a podnikající v okolí, ale zákaz vjezdu vítá. Jak řekl jeho předseda Jan Adámek, na náměstí denně vjíždí asi 18.000 až 20.000 aut. Mezi největší problémy náměstí v současnosti řadí nepořádek, velké množství aut, prodej drog a výskyt lidí, kteří večer lákají kolemjdoucí do nevěstinců. Při zavedení pěší zóny se i podle něj dají očekávat počáteční komplikace.Praha také chce, aby se na Václavské náměstí vrátily tramvaje. Udělala k tomu první krok. Náměstek primátora Tomáš Hudeček (TOP 09) nechal tento týden zpracovat změnu územního plánu, která by jejich návrat umožnila. S obnovou tramvajové tratě mezi Vinohradskou třídou a náměstím už dříve počítal projekt přestavby Václavského náměstí. S návratem tramvají ale nesouhlasí Praha 1. Podle ní by troleje kazily vzhled náměstí. Tramvaje přitom kolem Národního muzea na Václavském náměstí jezdily 96 let. Trať byla zrušena v 80. letech minulého století. Politici dlouhodobě slibují, že Václavské náměstí opraví. Praha si už před lety nechala zpracovat projekt na přestavbu náměstí, jehož autorem je ateliér Cigler Marani Architects. Počítá s rozšířením zeleně, omezením dopravy, větším prostorem pro pěší i s obnovením tramvajové tratě.